miércoles 27/1/21

A propósito del comerciu y la pandemia

La pandemia de la covid obligáramos a alfrentar un vieyu debate que, felices y confiaos na nuesa hipotética invulnerabilidá de país avanzáu del centru’l sistema, escaeciéramos: ¿qué pasa cuando apaez un ellementu esternu al modelu que distorsiona completamente les rellaciones socioeconómiques? Llevamos un par de décades alfrentándomos a crisis internes del modelu y, frente a toes, dixeron los nuesos dirixentes: “d’esta vamos daprender”. Pero nada nun daprendieron, nada nun daprendimos.

Ya ye lo que pasó y sigui pasando col pequeñu comerciu, la hostelería o l’entramáu cultural, exemplos claros de que poco daprendimos y, ye de temer, de que vamos siguir ensín daprender.

Podemos falar en primera persona del plural porque ye culpia de tóos, como tamos viendo nesta cris actual, esterna, más grave y más incontrolable con midíes convencionales, na que nin les alministraciones nin los ciudadanos tenemos comportamientos, non ya planificaos, sinón medianamente razonables. Pero tamién ye mester estremar ente unos actores ya otros, porque la culpabilidá marcha al empar de la responsabilidá. Nun ye lo mesmo falar d’un ciudadanu mediu, del trabayador d’una fábrica, del estudiante, del ganaderu, del pensionista, que falar del gobernante, del gran empresariu, del arzobispu, del director d’un gran mediu d’información.

Ya ye lo que pasó y sigui pasando col pequeñu comerciu, la hostelería o l’entramáu cultural, exemplos claros de que poco daprendimos y, ye de temer, de que vamos siguir ensín daprender. Lo que ta pasando nun ye frutu d’una perversidá gubernamental, nin tansiquier de les engarradielles ideolóxiques de los nuesos representantes, sinón de la so inorancia, cebada na so visión cortoplacista, una visión que nun pasa, como muncho, de los cuatro años d’un mandatu o d’una llexislatura. El problema ye que nun saben, con tantu asesor bien pagáu como tienen, y que son incapaces d’alfrentar la incertidume. Como nun saben qué facer pa evitar la pandemia y nun pueden o nun-ys renta ellectoralmente meter a la xente en casa, la única solución qu’alcuentren ye desincentivar que la xente salga de casa. ¿Y qué meyor que nun tener aú dir? Si nun hai comercios, nun hai chigres, nun hai teatru, nun hai conciertos, nun hai cine… ¿pa qué salir de casa? Reconocen a un tiempu que nun tan ehí los grandes focos d’infección, porque eso señalen los estudios, pero ye que nun alcuentren otra vía. Y dalgunes vegaes faenlo masque nada por aparentar que dalgo se ta faciendo. Naide nun se recuerda de que fora esa tienda que ta a cien metros la que respondiera durante’l confinamientu de marzu-xunu, especialmente en comunidaes avieyaes como l’asturiana.

Tamién díbamos daprender muncho con esto de la pandemia, pero les coses pinten igual.

Nun ye nueva la cosa. El comerciu de proximidá, el sector cultural o la hostelería llocal lleven siendo los grandes escaecíos de toles crisis a les qu’alfrentamos nesta fase del capitalismu. Yá hai quien diz que ye la última, pero yá se dixo cuando l’imperialismu de finales del XIX ya’l sistema siguió furrulando con una mala salú de fierru más de cien años. Y nesa resistencia xugara un papel fundamental, precisamente, esi conxuntu d’empreses pequeñes de carácter llocal. El comerciu pequeñu xenera un texíu económicu, pero tamién social. Ye’l formientu de la demanda privada llocal, base al empar de la demanda agregada macroeconómica. Trátase d’una economía circular: el peluqueru peina a la frutera, la frutera toma’l pinchu del hosteleru, l’hosteleru compra los diarios al quiosqueru, el quiosqueru lleva una docena pasteles del confiteru. Los clásicos desplicáronlo mui bien y más lluéu vino Keynes a sistematizar esa teoría de la demanda, pero nun paez necesario estudiar en Harvard pa entender estes coses.

Pongamos un exemplu que bien puede ser real. Un turista llega a un hotel y paga cien euros por una habitación, pero, como-y paez un tanto caro, decide subir a vela. Mientres lo fae, un camareru garra el billete de cien euros y salda una delda col carniceru del que ye cliente, el carniceru paga cien euros na llavandería a la que lleva los mandilones y los delantales, la llavandera fae lo mesmo col ellectricista que-y iguara la instalación y ésti paga una factura d’una cena nel hotel de la nueche anterior. El camareru vuelve’l billete a la recepción ya’l turista, que nun quedó contentu cola habitación, marcha colos sos cien euros. Son cuatru deldes saldaes con un mesmu billete, pero que multipliquen la renta nacional. Ye un exemplu simplayu. Le coses nun son tan cencielles, pero valmos pa reflexonar.

Tamién díbamos daprender muncho con esto de la pandemia, pero les coses pinten igual. Van venir más crisis sanitaries y cada vuelta más graves, asigún avance’l cambiu climáticu y vaigamos abriendo les últimes fronteres ya alcontrándomos con portadores de virus desconocíos. Toles ciudaes tienen un cuerpu de bomberos. Nun esperen a que quemen los edificios pa ponese a ello. Pues lo mesmo hai que dir pensando col sistema sanitariu. Pero hai que dir más alló tamién no económico. Ye mester una reforma radical del sistema fiscal, non namás que pensando nel IRPF, l’IVA y l’impuestu sociedaes, sinón notros nuevos, y, pol lláu del gastu, na renta social xeneralizada. Y dexar pa práu la discusión absurda ya ensín xacíu sobro les sucesiones ya’l patrimoniu, cargada d’ideoloxía barata y de poca sustancia tributaria.

Pa acabar, y mui aplicable a Asturies: ¿quién tien competencies y pa qué? El mesmu presidente Barbón reconoz que quería facer determinaes coses pero que nun puede porque nun tien competencies. Los gobiernos d’Asturies nunca les quisieron y, si por ellos fuere, menos que tendríen. Nun ta demás recordar qu’un gobiernu ensín competencies ye, por llóxica pura, un gobiernu incompetente.

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